کارگر آنلاین گزارش می دهد:
آیا حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد برای ما هم اتفاق می افتد/ 65 درصد اتوبوس های شهری فرسوده اند/عقب ماندگی 7 ساله در نوسازی
اختصاصی کارگر آنلاین : پس از سانحه واژگونی اتوبوس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم وتحقیقات تهران موضوعات زیادی مورد بحث مردم و مسئولین قرار گرفت . بی کفایتی مسئولین و فرسودگی ناوگان حمل و نقل درون دانشگاه مهمترین دلایلی بود که در افکار عمومی بیشتر دیده می شود.
این مجال فرصتی را به وجود آورد تا موضوع کیفیت ناوگان اتوبوسرانی درون شهری کشور در بیش از یکصد شهر کشور مورد بررسی قرار گیرد.
بر اساس آمارهای موجود هم اکنون بیست و شش هزار دستگاه اتوبوس در اختیار شهرداری های کشور برای ارائه خدمات در ناوگان حمل و نقل عمومی شهرهاست. از میان این تعداد اتوبوس چهار هزار دستگاه به دلیل نقص فنی و کمبود قطعات در پارکینگ ها بایگانی شده اند و مابقی فعال نیز به طور میانگین عمری بیشتر از 12 سال دارند که از عمر متوسط استاندارد ده ساله دو سال نیز بیشتر کار کرده اند.
با این آمار می توان نتیجه گرفت که در خوشبینانه ترین حالت 65 درصد اتوبوس های فعلی نیز فرسوده و خارج از رده محسوب می شوند اما روزانه میلیون ها نفر از شهروندان یکصد شهر کشورمان از این اتوبوس ها استفاده می نمایند که متاسفانه باید منتظر اتفاقات ناگوار در روز ها و ماه های آتی باشیم که البته امیدواریم چنین اتفاقی روی ندهد .
آمار ها چه می گویند:
با توجه به عمرده ساله مفید یک اتوبوس فعال در ناوگان حمل و نقل عمومی فقط در حال حاضر دولت باید بیست و پنج هزار اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی شهری کشور وارد کند تا وضعیت موجود از حالت خطر جانی برای مردم خارج شود.
به گزارش خبرنگار کارگر آنلاین براساس آمارها برای بروز رسانی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری یکصد شهر کشور نیازمند به پنج هزار اتوبوس جدید در هر سال می باشد که از سال 1390 تا کنون نوسازی و تحویل اتوبوس از سوی دولت به شهرداری ها صورت نگرفته است.
بر اساس اطلاعات موجود از سال 90 تا کنون بودجه ای به دستگاه های اجرایی مربوط جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری کشور پرداخت نشده است.
این روزها که زمان بودجه بندی در مجلس شورای اسلامی است جا دارد نمایندگان مجلس و به خصوص اعضای کمیسیون تلفیق به این امر مهم و حیاتی در کشور توجه نمایند.
در حال حاضر به جز ایران خودرودیزل بهعنوان بزرگترین تولیدکننده اتوبوس در کشور، دو شرکت متعلق به بخش خصوصی نیز این محصول را تولید میکنند. در این بین، ایران خودرودیزل به تنهایی توان تولیدی بین ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را دارد و با در نظر گرفتن شرکتهای خصوصی، امکان تولید حداقل ۳ هزار دستگاه از این محصول در کشور فراهم است. با این حال، کمبود مشتریان دولتی (بهعنوان خریداران اصلی اتوبوسهای درونشهری)، اجازه تولید مطابق با ظرفیت موجود را نمیدهد. اتوبوسهای درون شهری معمولا سه دسته مشتری دارند که همگی شامل نهادهای دولتی و شهرداریها میشوند. وزارت کشور، شرکتهای اتوبوسرانی شهرستانها و شهرداریها، خریداران اصلی اتوبوسهای درون شهری محسوب میشوند که با وجود تولید داخل این محصول، گاهی واردات را بر خرید داخل ترجیح میدهند. در نتیجه این رویکرد، اتوبوسسازان کشور امکان رساندن تولید به سقف دلخواهشان را ندارند و سالهاست زیر ظرفیت اسمی فعالیت میکنند.
بنابراین اگر رویکرد تامین اتوبوس تغییر کرده و نیاز به این محصول تا حد امکان از مسیر تولید داخل تامین شود، ضمن جلوگیری از خروج ارز (برای واردات اتوبوس)، تیراژ تجاریسازان کشور نیز بالا خواهد رفت. از طرفی، واردات اتوبوسهای دست دوم ممکن است به تکرار حوادثی مانند آنچه هفته گذشته در مسیر دانشگاه علوم و تحقیقات رخ داد، بینجامد، حال آنکه استفاده از اتوبوسهای نو داخلی، ضریب سوانح را پایین خواهد آورد. در کنار افزایش خرید از شرکتهای داخلی، نوسازی اتوبوسهای فرسوده توسط خودروسازان هم بهنظر راهکار بهتری در مقایسه با واردات دست دومها است.
اتوبوسهای متوقف برای ورود به خطوط، ۴.۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند
دبیر کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به توقف تعدادی از اتوبوسها در پایانههای اتوبوسرانی گفت: برای ورود اتوبوسهای متوقف به خطوط، به چهار و نیم میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
محمدعلی کرونی، دبیر کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران در گفتوگو با شهرنوشت، با اشاره به توقف ۸۰ اتوبوس در پایانههای اتوبوسرانی، به وضعیت اتوبوسهای فعال در شهر پرداخت و اظهار کرد: لاستیکهای برخی از این اتوبوسها مستهلک شدهاند و باید تعویض شوند. اتوبوسهای متوقف برای ورود به ناوگان شهری به ۴.۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند،از معاونت حمل و نقل ترافیک انتظار داریم که در این حوزه به طور جد ورود کند.
دبیر کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به پیشنهاد ورود اتوبوسهای دست دوم برای جبران کمبود این ناوگان، اظهار کرد: در زمان آقای کرباسچی اتوبوسهای دستدومی از آلمان وارد شده بود که آن زمان شرایط خوبی داشت.
او افزود: برای ورود اتوبوسهای دستدوم باید کشور مبدا و سن اتوبوسها اعلام شود که هنوز این موارد مشخص نشده و صرفاً در حد پیشنهاد است
پیشنهاد واردات اتوبوسهای دست دوم زیر ۵ سال برای خروج از وضعیت بحرانی
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با اشاره به طرح پیشنهادی مبنی بر واردات اتوبوس دست دوم، گفت: اتوبوسهای دست دوم زیر ۵ سال با سوخت یورو ۴ در شرایط بحرانی امروز خیلی بهتر از برخی اتوبوسهای خودمان است که بالای ۱۰ سال سن دارند و استانداردشان یورو ۲ است.
پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به کمبود اتوبوسهای ناوگان اتوبوسرانی گفت: رویکرد ما تامین اتوبوسهای صفر، تازه و نو است و اساس نوسازی همین است، اما حال که وضعیت تولید و قیمت اتوبوس مناسب نیست و تکنولوژیهای دنیا به سمت استانداردهای خیلی بالاتر رفته است، میتوان از اتوبوسهایی استفاده کرد که به استانداردهای ما (مثل یورو۴ با فیلتر) میخورد و سن آنها زیر ۵ سال است. چنین اتوبوسهایی بهتر از اتوبوسهای فرسوده هستند و قیمت آنها خیلی مناسبتر است.
پیمان سنندجی ادامه داد: در حوزه کامیونها و کشندهها هم مجوز واردات ماشینهای دست دوم وجود دارد و واردات این ماشینها به ناوگان در حال انجام است و هیچ مشکلی هم ایجاد نشده است. واردات اتوبوس دست دوم زیر ۵ سال نیز میتواند در افزایش کیفیت ناوگان اتوبوسرانی و خدمات آن بسیار اثرگذار باشد.
وضعیت اتوبوسهای شهری در گزارش معاون وزیر کشور
معاون وزیر کشور با بیان اینکه، هم اکنون بیش از ۵۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی شهری کشور و حتی کلانشهرها فرسوده هستند، گفت اوراق مشارکت میتواند یک راه حل برای رفع این مشکل باشد
مهدی جمالینژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور، در حاشیه تخصصی شهرداران زنجان و افتتاح سامانه جامع شهری استان زنجان در جمع خبرنگارن افزود: رئیس جمهوری و وزیر کشور به موضوع حمل و نقل عمومی توجه ویژهای داشته و در این میان سازمان شهرداریها و دهیاریها نیز خیز بزرگی برای رفع مشکلات این حوزه در فضای کنونی کشور برداشتهاند.
وی ادامه داد: هم اکنون قیمت اتوبوسها به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی افزایش یافته و بر این مبنا نوسازی ناوگان اتوبوسرانی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.
جمالی نژاد افزود: طی جلسات برگزار شده با سازندگان اتوبوس و دستگاههای متولی تدابیری برای تحویل و نوسازی این وسلیه نقلیه در سطح کشور اندیشیده شده است.
وی اظهار داشت: برای رفع این مهم از محل تبصره ۱۸ پیشنهادهایی به سازمان برنامه و بودجه ارائه شد و مبالغ در نظر گرفته برای نوسازی و تحویل اتوبوسها بسیار بالا است که در قالب مساعدت و کمک به شهرداریها لحاظ نشده اما میتوانند از اوراق مشارکت استفاده کنند.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور ادامه داد: به عنوان نمونه در یکی از شهرهای کشور برای خرید ناوگان جدید و راه اندازی بی آر تی از اوراق مشارکت استفاده کردند که ترویج چنین اقدامی میتواند نتیجه بهتری را به دنبال داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: ناوگان حمل و نقل فرسوده زیادی در کشور وجود دارد و در این میان زمانی اتوبوس که در اختیار شهرداریها قرار می گرفت، براساس قوانین سنواتی بودجه طی سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ سهم دولت بابت تامین مالی ناوگان اتوبوس شهری ۸۲.۵ درصد بود و الباقی توسط شهرداریها پرداخت میشد.